Kollagene peptider kombinert med trening gir økt muskelvekst og - styrke hos eldre

Aldersrelatert tap av muskelmasse og –styrke er en risikofaktor for fall og brudd.

Tap av muskelstyrke og -masse kan dramatisk redusere livskvalitet hos eldre som så må ha hjelp til å greie hverdagslige sysler.  I sin ytterste konsekvens kan det føre til uførhet, og økt dødelighet.

Skrevet av: Terje Myrvold - Publisert: 11.01.2019 - Endret: 11.01.2019

I det som hevdes være det første studie i sitt slag, er det nå dokumentert at eldre personer som både tar daglig tilskudd av kollagene peptider (ferdig spaltet protein) i kombinasjon med trening får både økt muskelmasse og muskelstyrke. 

Dette er viktig for å unngå fall og fallskader hos eldre, og er med på å gi økt livskvalitet ved at eldre greier seg bedre i hverdagen.

I undersøkelsen som nå er publisert, deltok over 50 menn med en gjennomsnittsalder på 72 år.  Studien var dobbeltblind og randomisert. 

Alle mennene deltok i et styrketreningsprogram med tre økter per uke over 12 uker.  Halvparten av mennene fikk daglig 15 gram med kollagene peptider rørt ut i vann, mens den aldre halvparten fikk placebodrinker.

Mennene som både trente og fikk tilskudd av kollagene peptider hadde en signifikant økning av muskelmasse og muskelstyrke, sammenlignet med de eldre mennene som trente og fikk placebodrinker. Den aktive gruppen fikk også betydelig redusert kroppsfett. 

Det er tidligere vist at kollagene peptider er betydelig bedre til å bevare en positiv nitrogenbalanse (viktig for muskelvekst og –styrke) og kroppsvekt ved dietter med lavt proteininnhold, sammenlignet med myseprotein (whey)

 

Om sarkopeni

Sarkopeni – også kjent som muskelsvinn er en naturlig konsekvens av det å bli eldre.

Årlig mister vi omtrent 2% muskelmasse etter fylte 50 år, og muskelstyrken reduseres tilsvarende 1,5% årlig etter 50-årsalderen og hele 3% muskelstyrke forsvinner etter at vi har passert 60 år. 

Når vi er 80 år, er omtrent halvparten av muskelstyrken borte.  Det anslås at 25% av alle personer over 70 år lider av sarkopeni.

Redusert gripestyrke, lav gangfart, dårlig balanse og dårlig evne til å reise seg fra sittende stilling er faktorer som kan indikere sarkopeni.

Årsaker til sarkopeni er alder, inaktivitet, kronisk sykdom, hormonendringer og underernæring, spesielt lavt inntak av protein fra kosten.

 

Kilder:

Collagen peptide supplementation in combination with resistance training improves body composition and increases muscle strength in elderly sarcopenic men:  a randomised controlled trial.  Zdzieblik et al., British Journal of Nutrition, 2015 Sep 10: 1-9.

Sarcopenia: European consensus on definition and diagnosis. Cruz-Jentoft et al., Age and Ageing 2010; 39: 412–423.

Sarcopenia: An Undiagnosed Condition in Older Adults. Current Consensus Definition: Prevalence, Etiology, and Consequences. Fielding et al., J Am Med Dir Assoc. 2011 May ; 12(4): 249–256.

Kategorier og register

Register Relevans
Kroppsdel / Ledd Ekstra høy
Kroppsdel / Muskler og bindevev Ekstra høy
Gratis Frakt Fra 500,-

Gratis Frakt Fra 500,-

Fra 0, Med Hent I Butikk
Rask Levering

Rask Levering

1-3 Virkedager